top of page
IMG-20220410-WA0005.jpg
IMG-20220410-WA0004.jpg

Mijn Boeken
 

Het goede zoeken

De zin van het leven volgens Prediker en Jezus

Buijten en Schipperheijn – Motief,

Amsterdam, 2022. https://motief.buijten.nl/

ISBN: 978-94-6369-167-3

 

Wat heb je nu nog aan Jezus?

Zijn eigen boodschap van voor het evangelie van Christus

Uitgeverij Boekscout,

Soest, 2023.  www.boekscout.nl

ISBN: 978-94-646-8445-2

Het goede zoeken

De zin van het leven volgens Prediker en Jezus

Het boek beschouwt Jezus’ eigen, historische boodschap van voor de tijd dat hij door Paulus en de Kerk tot de Christus van het geloof was gemaakt. Jezus’ eigen boodschap wortelt in de wijsheidstraditie van het Oude Testament, waarvan het boek Prediker een voorbeeld is. De kern van die traditie was ‘goed’ te leven, in naastenliefde en ootmoedige aanbidding van God. De profeet Micha (6:8) verwoordt het kernachtig als volgt: Hij heeft u, mens, bekendgemaakt wat goed is. En wat vraagt de HEERE van u anders dan recht te doen, goedertierenheid lief te hebben en ootmoedig te wandelen met uw God. Dat is de ‘Goede Boodschap’ van het Oude Testament. Het is een boodschap voor een zinvol leven.

De Bijbel is geschreven als een lyrisch, poëtisch werk. Het Hebreeuws van het Oude Testament leende zich uitstekend daartoe, veel meer dan tot filosofisch of theologisch speculeren. Ook het Grieks van het Nieuwe Testament is prozaïsch en poëtisch. De Bijbel schreef ook geen geschiedenis zoals de moderne geschiedschrijving dat doet, maar is literatuur. De Bijbel is een poëtisch boek, en dient daarom m.i. ook als zodanig gelezen te worden.  Het is niet echt historisch, brengt wel vaak een boodschap, maar veel meer nog roept de Bijbel als poëtisch boek zaken in ons op die met emotie te maken hebben. En dat pakt altijd individueel uit. Dogmatische Bijbel uitleg poogt dat te kanaliseren, maar dat is m.i. een heilloze onderneming.

Ook Jezus’ woorden laten zich beter begrijpen, wanneer we die overwegingen in gedachten houden. Veel van wat Jezus historisch gezegd zou hebben, is later van een christologisch jasje voorzien, waarmee de betekenis van die woorden verdraaid werd. Daarbij zijn Jezus’ oorspronkelijke Joodse literaire wijsheidsteksten omgevormd tot christelijk-dogmatische gebodsteksten. Daarom doen Jezuswoorden vaak zo vreemd en onbegrijpelijk aan. Om Jezus als historische mens te begrijpen, moeten we terug naar het eigen oorspronkelijke kader van waaruit Jezus zijn boodschap bracht. Het boek Prediker biedt ons een houvast om tot dat begrip te komen.

Laat ik een voorbeeld geven; in het boek geef ik er meer. Jezus zou zijn volgelingen ‘het gebod’ gegeven hebben om hun vijanden lief te hebben. En zo wordt dat nog steeds als een christelijke opdracht gezien om degene die jou naar het leven staan, lief te hebben. De Nazi’s in de Tweede Wereldoorlog moest je niet willen bestrijden, nee, je moest ze liefhebben. Wat een onzinnigheid! Jezus maakte geen ‘geboden’, en onzinnige al helemaal niet. Oh, de uitspraak zal zeker van Jezus zijn, en zelfs de formulering als zodanig. De bedoeling ervan is echter geen christologische deugdzaamheid, want tijdens Jezus’ leven was er nog helemaal geen christologie. Vanuit de Joodse wijsheidstraditie ‘uw naaste lief te hebben’, poneerde Jezus een literaire stijlfiguur, namelijk een hyperbool, een overdrijving. Hij wilde daarmee aangeven dat het liefhebben van je medemens grenzeloos en onvoorwaardelijk moest zijn. Je moest als het ware zelfs je vijanden liefhebben. Zo stelde Jezus ook niet vast dat alle ‘rijken’ de eeuwige verdoemenis zouden smaken, omdat een kameel nou eenmaal niet door het oog van een naald kan kruipen. Het ging bij die uitspraak niet om een christologische hemel of hel, maar over het al dan niet vinden van ‘het koninkrijk’. En dat was iets waar een rijke aanmerkelijk meer moeite mee zou hebben dan een arme. Dat ‘koninkrijk’ was overigens geen christologische aanduiding van Paulus’ ‘eeuwig leven’, maar een Joodse metafoor voor een ‘goed’ en zinvol leven overeenkomstig een oudtestamentische, goddelijke opdracht. Het ‘de andere wang toekeren’ heeft ook niets van doen met een masochistisch soort pacifisme, waarover menig dominee die dat tot onderwerp van de zondagspreek maakte, de nek brak omdat het christelijk perspectief van de uitleg niemand echt overtuigt. Nee, die ‘rechterwang toekeren’ had van doen met schaamteloosheid in relatie tot de Joodse reinheidsvoorschriften. En dan betreft het een logische, maar poëtisch schitterende, ethische uitspraak.

Een Jezus beoordeeld op zijn eigen merites, had een heel andere boodschap dan later Paulus en de Kerk. Begrip van Prediker leert ons Jezus begrijpen.

Het boek is te bestellen bij:

https://motief.buijten.nl/

www.bol.com

de boekhandel

VOORWOORD, INHOUDSOPGAVE en INLEIDING staan op op de uitgeverssite

Hoofdstuk 1
INLEIDING.

 

Hoe rationeel is het godsgeloof?
We kunnen de boodschap van Prediker en van Jezus misschien wel

rationeel benaderen, maar hoe rationeel is het om in God te geloven?

Want daar lijken beiden wel van uit te gaan, hoewel ik dat gaandeweg
zal nuanceren. Wanneer iemand de vraag stelt: ‘Geloof je in
God?’, wordt meestal de God van de Bijbel bedoeld. Nu weet iedereen
die de Bijbel een beetje kent, dat het portret dat daarin van God
geschilderd wordt weinig consistent is. Blijkbaar hebben ook toen al
veel mensen een hoop moeite gedaan om zich een beeld van God te
vormen. Maar de Hebreeuwse God hield niet van beelden. Niet van
hout of steen, maar ook niet van beelden in ons hoofd...........

                     ...............................................................................................................

 

 

Wat heb je nu nog aan Jezus?

Zijn eigen boodschap van voor

het evangelie van Christus

Dit boek brengt Jezus’ eigen boodschap, door zijn gelijkenissen en aforismen niet geloofsmatig als christelijke allegorieën te duiden, maar eigentijds rationeel als literaire metaforen in een historische context.

Voordat Kerk en geloof Jezus toe-eigenden als mythische Christusfiguur met de Paulinische verlossingsboodschap, bracht de historische Jezus een geheel ander verhaal, dat hij voornamelijk verkondigde middels gelijkenissen. Dit boek speurt op een vernieuwende manier naar die oorspronkelijke Jezusboodschap, door zijn gelijkenissen en aforismen niet conform Kerk en geloofstraditie als ideële christelijke allegorieën te bezien, maar als literaire metaforen tegen de achtergrond van een eigentijdse historische realiteit. In een tijd dat het christelijk geloof onderuitzakt, en kerken zuchten onder leegloop, biedt Jezus’ eigen oorspronkelijke boodschap een verrassend rationeel en modern alternatief voor een religieus zinvolle invulling van het menselijk bestaan. Een boek voor kerkverlaters, agnosten, atheïsten, kerkbestuurders, theologiestudenten, en misschien zelfs voor gelovigen.

 

Het boek wordt geleverd als POD, dwz: er is geen boekvoorraad,

maar is portovrij te bestellen bij:

www.boekscout.nl

en via de boekhandel

20220422_130253.jpg
bottom of page